Interview met: Cent & Miranda - Eigenaren De Scharrel Slager Hoorn

Hoera 5 000 aanbieders 1

Cent en zijn vrouw Miranda runnen de Scharrelslager in het centrum van Hoorn. Cent liep als kleine jongen al bij de lokale slagerij naar binnen. Hij mocht de vloeren schoonmaken. Toch wist hij; dit vak wil ik later gaan uitoefenen! Na vijfentwintig jaar in Amsterdam in een slagerij te hebben gewerkt kwam het pand in Hoorn vrij. Daar begon hij met zijn compagnon, maar hij is nu alweer drie jaar de trotse eigenaar van de Scharrelslager. Aan de gevel kan je zien dat het pand altijd een slagerij is geweest. Toen Cent het overnam heeft hij enige aanpassingen doorgevoerd, maar wilde tegelijkertijd zoveel mogelijk de authentieke uitstraling behouden.

De medewerkers van de slagerij spelen een grote rol in de verbinding en het geestelijk welzijn van hun klanten. Terwijl de klant wacht tot zijn vleeswaren gesneden zijn, is er tijd voor een klein gesprekje. Cent wil de klant adviseren, bedienen en net dat beetje extra luxe geven van wat zijn slagerij te bieden heeft. Als het Pasen is doet hij bij de bestelling een zakje heerlijke chocolaatjes, gewoon voor de lol. Met deze persoonlijke aandacht gaan de klanten altijd stralend de winkel uit. Een glimlach op iemands gezicht toveren door op het zakje vleeswaren ‘goedemorgen’ te schrijven is voor Cent en Miranda de bevestiging dat ze doen waar ze goed in zijn. Tijdens de lockdown heeft hun zoon Dominique, ook werkzaam in het bedrijf, bestellingen gebracht naar oudere mensen met natuurlijk tijd voor een praatje. Op deze manier kon de eenzame oudere klant even zijn hart luchten en daarna heerlijk genieten van het malse vlees van de slagerij.

Thumb DSC4605 1024 2

‘Wees lief voor elkaar! Denk om elkaar.’


Cent heeft hart voor zijn bedrijf, en dat merk je: hij weet precies waar het vlees vandaan komt en zorgt dat hij vlees verkoopt waarvan de dieren een goed leven hebben gehad. De dieren hebben geen antibiotica binnen gekregen via hun voedsel. Hij eet het vlees zelf ook en zou om die reden al geen ander vlees dan scharrelvlees in zijn zaak willen. Hij weet als geen ander dat je goed bezig bent als je 90% scharrelvlees kan verkopen.

Voor de ingang heeft hij een groot bord met maar liefst drie posters van Keuze Vrij Bij Mij staan. Hij heeft al wat nieuwe gezichten in de winkel gezien. Het kan zijn dat door zijn duidelijke uiting om niet mee te doen aan de tweedeling er een nieuwe klantenkring ontstaat. Eén van de nieuwe klanten liet Cent weten dat ze de slagerij had gevonden via de website van Keuze Vrij Bij Mij. Ze was blij dat deze zaak wel open staat voor iedereen. Ze hoopt dat meer zaken in Hoorn zich aanmelden bij dit initiatief. Laat dat nou één van de redenen zijn waarom Cent de posters zo duidelijk zichtbaar voor zijn winkel zet.

Thumb DSC4600 1024 2

Door met de klanten die er voor open staan in gesprek te gaan worden meer ogen geopend. Op deze manier hoopt hij dat mensen gaan kijken naar het grote geheel. Waarmee hij meteen weer laat zien, wat staan voor een zaak is en hoe zijn rol van verbinding in het hart van het plaatje past. Dit alles met onvoorwaardelijke steun van Miranda. Want staan voor vrijheid is iets dat je samen doet, niet alleen.

Het interview is geschreven door Brechje de Koo en de foto's zijn gemaakt door Gopi Ritsma