Waarom je altijd welkom bent bij grafisch vormgever Elise Bakker
Logo’s, huisstijlen, grafische ontwerpen - je ziet ze overal: als je TV kijkt, aan het reizen bent, of online. Elise Bakker van Buro Grafilizz is grafisch vormgever en ontwerpt logo’s, huisstijlen en websites. Bij Elise ben je altijd welkom. Wil je meer weten over hoe deze vormgeving tot stand komt en waarom vertrouwen, verbinding en creativiteit zo belangrijk zijn voor haar en haar werk? Lees dan verder en ontdek wat Elise te vertellen heeft!
Elise, je bent grafisch ontwerper en staat met een mooie advertentie op Keuze Vrij Bij Mij. Waar houd je je mee bezig als grafisch vormgever?
“Ik ben heel breed opgeleid en kan in feite alle branches en elk bedrijf van dienst zijn. Dat is ook juist het leuke aan dit vak: omdat het zo breed is, verdiep je je telkens weer in een ander vakgebied. Mijn opdrachtgevers verschillen ook erg van elkaar. Wat dat betreft is het nooit saai! Ik ben het liefst zo breed mogelijk bezig.”
Wat betekent ‘Grafilizz’ eigenlijk?
“Het is een samenvoeging van ‘grafisch’ en ‘Lizz’ (ik heet Elisabeth voluit). Je hebt ook Liz Taylor, en ik dacht: ik maak een combinatie van die twee.”
Springt er één opdracht uit voor jou, die verrassend of heel anders dan anders was?
“Ik heb een opdracht gedaan voor een ondernemer die zich vanuit watermanagement meer ging ontwikkelen in de richting van coaching. Hij bereikte een punt dat hij meer met gevoel en talenten van mensen wilde gaan werken. Het was voor mij een mooie zoektocht om te zien wat hij wilde. Het ging om een logo, huisstijl en website en ik maakte in ca. drie weken een drietal voorstellen voor hem. Op het moment dat ik zoiets presenteer, gaat het voor mijn opdrachtgever ook heel erg leven. We kijken dan met elkaar welke van de drie voorstellen het beste bij de opdrachtgever past die ik vervolgens verder verder ontwikkel.
Dat is dan nog maar het begin. Het ontwerpen is dan ook geen tovenarij: het is een zoektocht. De opdrachtgever weet het al wel een beetje, wat hij of zij wil. Het echte werk zit hem in het ontdekken van de precieze wens en wat bij iemands karakter en bedrijf past. Dat is het leuke en uitdagende aan mijn vak - ik ben eigenlijk de hele dag aan het ontwerpen. Overal zie ik licht, kleur, vormen en beeld en dat kan allemaal weer een toegevoegde waarde hebben voor mijn ontwerpopdrachten.”
Hoe gaat dat dan, dat associëren?
“Het is niet zo dat ik iets direct zal opslaan en onthoudt, het is een intuïtief proces. Ik maak even tussendoor soms een schetsje als ik daar tijd voor heb. Mijn iMac is ook een prettig instrument, daar kan ik alles in doen. Het is een heel proces waarin ik begin met vormonderzoek en kijk of en wat ik er verder wat mee kan doen. Soms loopt het dan dood, leg ik het weg en slaap ik er een nachtje over. De volgende dag kijk ik er dan opnieuw naar en krijg ik weer andere, nieuwe ideeën.”
Wat is jouw kernwaarde in het werk dat je doet?
“Absoluut vertrouwen. Zolang er geen vertrouwen is tussen de opdrachtgever en mij, is het lastig te leveren wat die nodig heeft. Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand een Japans teken en hartje wilde samenvoegen. Dat zijn in feite allebei al logo’s die ergens voor staan, dus als je die samenvoegt loop je heel erg de kans dat het ‘gepruts’ wordt. Ik heb enorm mijn best gedaan er iets moois van te maken, maar dat werd niet wat ik wilde.
Aan de opdrachtgever legde ik uit waarom het niet werkte, omdat de tekens elkaar in de weg zaten. Daarna liet ik alternatieven zien, discussieerden we met elkaar en kwamen we uiteindelijk toch tot een goed logo waar zij heel tevreden mee was. Ik ga dus niet klakkeloos mee in wat iemand denkt te willen. Ik geef dan sturing aan de samenwerking en geef als het ware leiding aan de opdrachtgever door die aan de hand mee te nemen door het ontwerpproces. ‘Ik doe het voor jou!’, zeg ik dan altijd.”
Herken je je, naast vertrouwen, ook in de andere kernwaarden van Keuze Vrij Bij Mij (verbinding en creativiteit)?
“Ja, als je zonder verbinding leeft schiet samenleven niet op denk ik. Die verbinding is nodig en kan in eerste instantie ook een beetje schuren, maar dat is normaal. Je moet er voor open staan elkaar even te leren kennen. En als dat eenmaal is gelukt, komt er ook vanzelf vertrouwen. Het begin van de verbinding is denk ik het stellen van vragen, en dan komt de ander vanzelf los. Door geïnteresseerde nieuwsgierigheid in de ander: nieuwsgierigheid op een goede manier.”
Herken je creativiteit in je werk, als kernwaarde of als onderdeel van je werk?
“Bij Keuze Vrij Bij Mij is het begonnen met een idee dat vanuit creativiteit is ontstaan. Dat stralen jullie uit, dat komt op allerlei manieren naar voren en dat is heel mooi om te zien.”
Wat maakt jou anders dan andere grafisch vormgevers?
“Ik heb wel mijn eigen stijl, al zie ik dat zelf niet heel goed. Ook neem ik niet zomaar elke opdracht aan. Het ontwerpen van huisstijl en logo's bijvoorbeeld, is een heel creatief proces. Het is geen snel klaar product. Geen broodje dat je even snel bij de bakker op de hoek koopt en hap slik weg consumeert. Het is een lange termijn investering. Als je echt aan de slag wilt met de visuele identiteit van je bedrijf, je verhaal en uitstraling als ondernemer, is het het waard om daar echt in te investeren. Het is niet alleen belangrijk, maar ook leuk voor de opdrachtgever zelf om te beseffen dat het een gezamenlijk proces. Als opdrachtgevers daarvoor openstaan, en dat is een voorwaarde, krijgen zij van mij een eindproduct dat echt lang meegaat en hen onderscheidt van hun concurrenten.
Het is vaak de kunst om voorbij het figuratieve te kijken. Een logo met vork en mes voor een restaurant bijvoorbeeld, is te simpel, te voor de hand liggend. Het is belangrijk om te kijken naar het karakter van de ondernemer, het bedrijf en het vakgebied: het unieke ervan te pakken krijgen en dat op een unieke manier te visualiseren. Dat visualiseren uit zich ook in mijn Magazine BLOW. Dit is een showcase van vrije expressie, gedachten, beeld, vorm, tekst en kleur. Het is vorig jaar spontaan ontstaan. Dat ging ongeveer zo.. Wat gebeurde er met mij als grafisch vormgever toen ik op een dag in maart 2020 wakker werd met een hoofd vól ideeën? Aan de grote klok wilde hangen waartoe ik met mijn vak allemaal in staat ben?! Mijn hoofd tolde en ik kwam op stoom om te laten zien waar ik voor sta en zonder meer wil laten zien! Mijn eigen showcase magazine BLOW was geboren! Ik nodig je daarom van harte uit om de nummers van BLOW Magazine te lezen, je te laten meeslepen en inspireren!”
Wat is voor jou doorslaggevend geweest voor je aanmelding op Keuze Vrij Bij Mij?
“Het is natuurlijk ontstaan door het willen vrijlaten van mensen. Mensen moeten kunnen blijven doorgaan met hun leven, zonder restricties. Als ik mensen aan trek die daarvoor openstaan, zich willen blijven inzetten voor een vrijere, open wereld, is het voor mij prettig om daar een soort anker aan te hebben. En dat ik hen hetzelfde terug mag geven is heel bijzonder. Ik dacht: als die groep bestaat, dan vind ik daar een gedeelde grond. Restricties kunnen soms goed zijn, maar in het hele verhaal van de afgelopen twee jaar, miste ik de grond.”
Welke boodschap wil je de lezer nog meegeven?
“Go with the flow en pluk de dag!” Meer heb ik er eigenlijk niet aan toe te voegen. Tenslotte: ik heb ook een hele leuke nieuwsbrief waar mensen zich voor kunnen aanmelden. Ik ben altijd bereikbaar voor vragen en advies. Altijd welkom bij mij, hoe dan ook!”
Benieuwd geraakt naar Elise haar werk? Bezoek haar advertentie op Keuze Vrij Bij Mij! Ook haar portfolio en Instagram wil je niet missen!