“Gelukkig bestaat Keuze Vrij Bij Mij en zijn er mensen die dit durven uit te dragen”

Marc is een ondernemer met een krachtige visie. Vanuit Flevoland leidt hij Brainycloud Marketing & Design en pakt hij samen met zijn team de mooiste opdrachten op. Samen helpen zij MKB ondernemers vooruit met de beste Marketing, Design (logo’s en websites) en met video en fotografie. Brainycloud is één van de weinige marketingbureaus die op Keuze Vrij Bij Mij te vinden is. Daarom zetten wij deze unieke ondernemer voor jou in het zonnetje. Kom erachter wat zij jou te bieden hebben en lees verder!

Op jullie site wordt het team achter Brainycloud benadrukt. Jullie lijken een leuk team te zijn!

“Ja, dat zijn we ook. We hebben ook een aantal freelancers die al sinds de start van het bedrijf met ons werken. We zien hen als vast onderdeel van ons team, we werken al zo’n 9 jaar met hen samen.”

Brainycloud Monitor

Wat voor klanten bedienen jullie het liefst?

“Wij zijn op zoek naar een bepaald type klanten in het MKB. We werken het liefst voor bedrijven die willen groeien en een deel van de marketing willen uitbesteden. Voor sommige opdrachtgever zijn wij hun in house marketing team en werken we al jaren met ze samen op het gebied van marketing en ontwerp. We zijn dan een verlengstuk van hun bedrijf, dat werkt heel prettig. Dat zijn de langdurige relaties. Dat heeft zeker weten onze voorkeur.

We investeren heel weinig in marketing voor onszelf, haha. 99% van de opdrachten komen via langdurige relaties bij ons binnen. Wat we wel merken is dat mensen in zo’n organisatie ouder worden en dat de kans bestaat dat er dingen gaan veranderen. Maar we vinden het wel heel fijn werken en we kennen hun diensten of producten door en door. Als een klant van een klant een vraag zou stellen, kunnen wij al antwoord geven, omdat we heel goed begrijpen wat hun dienst of product inhoudt. Wel kijken we uit voor bias: als je veel van een product of markt denkt te weten, dan verlies je wel eens het totale overzicht. In de regel beschrijft een marketingmanager namelijk vaak zichzelf als je hem naar zijn doelgroep vraagt. Dus hoe langer je voor een merk werkt, hoe moeilijker het wordt om ‘out of the box’ te denken en wellicht kansen te zien.

We hebben vooral technische klanten trouwens. We werken ook voor Gezond Verstand en Blckbx.tv, al willen we vooral gewoon klanten helpen bij hun marketing. Los van het volgen van bepaalde politiek. We bloggen wel over bepaalde zaken waar we een mening over hebben en we zijn wel eens door een politieke partij benaderd voor een marketingopdracht. Dat kunnen we wel, en dat mag ook wel, maar we zullen niet aan uitsluiten en cherry picking doen. We behandelen onze klanten gelijkwaardig. We doen ook wat vrijwilligerswerk, maar dat is meer achter de schermen.”

Brainy Cloud Kantoor 2

Wat voor vrijwilligerswerk doen jullie dan?

“We hadden gehoord dat we meer vrouwen in ons team moesten aannemen, haha. We zijn best een diver team, maar blijkbaar trekken mensen snel hun conclusies. We staan juist voor diversiteit en het geven van een stem aan iedereen. We zijn het onderling wel eens oneens met elkaar en medewerkers willen wel eens een project niet aannemen vanwege religieuze overtuigingen. Op een gegeven moment kwamen de corona maatregelen en zag ik vreemde dingen gebeuren. Ik ben daar zelf ook redelijk kritisch en scherp op, omdat ik geïnteresseerd ben in data en hoe je die interpreteert en wat je ermee doet. Ik was daar (maatregelen) kritisch op, maar niet iedereen in het team deelde dat. Ik wilde bijvoorbeeld wel graag naar kantoor gaan, maar collega’s niet. Dat had ik als werkgever toch te respecteren en accepteren. Datzelfde geldt voor als iemand niet aan een bepaald project willen werken. Enerzijds kun je dat zien als werkweigering, anderzijds is dat niet waar ik voor sta. Ik onderzocht wat er gebeurde en waar we mee te maken hadden qua maatregelen.

Marc Roodveldt

Bij Gezond Verstand zag ik een oproep voor vrijwilligers om bij te dragen aan hun platform. Dat ben ik gaan doen, een stukje onbetaald en tegenwoordig een stukje betaald. Hier rollen nog steeds soms projecten uit. Ik vind het heel belangrijk dat mensen goed geïnformeerd kunnen zijn en ben daarom niet voor censuur, omdat dan niet alle data beschikbaar is. We moesten daar dus iets mee doen.”

Marketing is..

“..de juiste producten of diensten voor de juiste mensen op de juiste plek weten aan te bieden. Mensen willen iets, hebben een begeerte. Dat zit in je limbisch systeem. Als je dat weet te raken, als je dat weet te kietelen, dat vinden wij belangrijk: je product of dienst in de ogen van de afnemers een toegevoegde waarde geven.”

Hoe vind je het om met een team samen te werken?

“Ik ben heel blij met de mensen die hier werken. We kennen elkaars sterke en minder sterke punten. Intern zijn we echt een geoliede machine en weten we het maximale uit elkaar te halen, elkaar scherp te houden. Aan de andere kant kan samenwerken soms ook lastig zijn, omdat ik een groot deel van de creativiteit en strategie moet vertalen naar het team. De ene keer lukt dat beter dan de andere. Doordat we al zo lang samenwerken, gaat dat wel goed, al hoop ik wel eens dat mensen mij met minder woorden begrijpen. Maar soms zijn er meer woorden nodig om iets te communiceren. Ons team ontmoet je trouwens hier!

We hadden overigens best moeite om personeel te vinden in het begin. Via stages wilden we mensen laten leren. Kijken of ze om kunnen gaan met verantwoordelijkheden, of ze creatief zijn en of wij ze kunnen bijschaven. Bij twee mensen is dat echt goed gelukt en die zijn gebleven, dus dat was een goede keuze.”

Brainycloud Banner

Jullie zijn daarna gestopt met het aannemen van stagiaires, toch?

“Klopt, de meeste mensen die goed zijn in iets kunnen het eigenlijk wel. Dan gaat een groot deel buiten scholing om, als die passie er maar is. Als die er niet is, zie je dat mensen meer moeite hebben met het leren van iets en het doen van iets. De marketingwereld verandert snel, er zijn allerlei updates (denk aan Google Ads, grafische software e.d.), dus je moet dingen snel kunnen oppakken en kunnen schakelen. Bij mij zit dat erin, omdat mijn interesse er ligt. Dan gaat het eigenlijk als vanzelf. Maar veel mensen volgen een opleiding, omdat ze een opleiding moeten volgen, of omdat ze zoekende zijn. Dat zijn niet mensen die in ons team passen, wij willen graag proactieve collega’s die hulp durven te vragen en zelfstandig kunnen werken. In deze tijd is dat, met het thuiswerken, extra belangrijk. Eén keer in de week hebben we een kick off meeting en verder communiceren we via Slack. Veel bedrijven gaan denk ik meer op deze manier werken, zelfstandig kunnen werken wordt steeds belangrijker.”

Wat vind je het leukst aan dit werk?

“Het creatieve aspect. Mijn brein is altijd bezig met allerlei rare dingen bedenken. Als ik dit bedrijf niet had gehad, dan had ik waarschijnlijk allerlei andere bedrijven gehad. Ik kan mijn creativiteit hier echt in kwijt en ik vind het leuk om mensen te helpen. Als ze een uitdaging hebben of een probleem, vind ik het leuk om het hele traject van A tot Z voor ze te regelen en ze te ontzorgen. Om bepaalde doelstellingen te bereiken en ze te helpen. Als marketeer ben je altijd in een ethisch grijs gebied bezig. De kennis die ik als marketeer heb van mensen en hoe ze beslissingen nemen, maakt dat ik regelmatig moet denken ‘ben ik nog goed bezig’? In dat opzicht vind ik het belangrijk dat we wel achter het merk en product staan van onze klant. We werken veel voor bedrijven en merken die goede dingen doen, goede producten hebben en goede diensten hebben. Daar proberen we voor hen de juiste klanten bij te vinden.

We werken bijvoorbeeld voor een grote audiologische klant. We hebben ooit bij een concurrent van hun een presentatie gedaan over neuromarketing. Daarbij zat een directeur van een Amerikaanse audiologische marktleider. Deze vroeg of we voor ze wilden werken en daar werken we nu al jaren voor. Een persoonlijke doelstelling van mij is nu ook om mensen met gehoorproblemen te helpen. Mensen zijn daar vaak veel te laat mee, terwijl ze veel eerder geholpen kunnen worden. Ik ben er trots op dat we voor zo’n merk werken en het is zelfs dus een eigen passie geworden om mensen hierdoor, indirect of direct, te helpen. Ik voel me echt persoonlijk verbonden met het merk.”

Brainy Cloud Kantoor 1

Hoe ben je bij Keuze Vrij Bij Mij gekomen?

“Ik en mijn gezin moesten tijdens de corona maatregelen rekening houden met allerlei beperkingen. Dat had een enorme impact in mijn gezin. Ik dacht toen: als ik een horecabedrijf had, was ik niet meegegaan in deze beperkingen. Ten eerste omdat ik niet voor uitsluiting ben, maar voor vrije keuze, al helemaal als het je eigen lichaam betreft. Je lichaam, en daar zelf keuzes over maken, is het belangrijkste wat er is.

Ik dacht eraan een platform te ontwikkelen om hierop in te spelen en het mogelijk te maken om voor vrijheid te kunnen kiezen. Toen kwam ik erachter dat er wel bedrijven waren die er ook zo in stonden, en dat er mensen waren die dat niet zo zagen en er minder mee bezig waren. Dat vond ik heel vreemd, en best naar ook, dat er zo makkelijk mee werd omgegaan (QR-codes, mondkapjes plicht, avondklok). In mijn onderzoek kwam ik Keuze Vrij Bij Mij tegen en heb ik Brainycloud direct aangemeld. Gelukkig is dit initiatief er en zijn er mensen die dit durven uit te dragen. Dit zijn mensen die durven te strijden voor vrijheid, democratie, en dat vind ik heel sterk.”

Wat is je hoop voor de toekomst?

“We gaan steeds meer van beschaving af, een stap naar een nieuw soort beschaving is denk ik dat we echt goed moeten gaan samenwerken. Alles wat we bereikt hebben, is voortgekomen uit samenwerking. Wat mij betreft kunnen we alleen verder als we oorlog, elkaar monitoren, etc., loslaten en echt goed gaan samenwerken. Ik denk dat dat heel erg begint bij eerlijk zijn, de juiste data gebruiken en het begrijpen van onszelf en elkaar. Een stukje zelfreflectie. Ik hoop ook dat we op een dag een soort van vrije vorm van energie kunnen vinden en minder gefocust wordt op materialisme, en meer op samenwerking en wederzijds begrip. Een samenleving die niet gestuurd wordt vanuit een overheid, regering, religie of wat dan ook.”

Enthousiast geworden van Marc en Brainycloud? Brainycloud is op zoek naar een Junior Campaign Manager! En als ondernemer in het MKB ben je van harte welkom voor hulp bij Marketing, Website & Logo, Videoproductie en Fotografie. Neem vandaag contact op en krijg Marc en zijn team zelf te spreken. En ervaar wat het betekent om met een Nieuwe Wereld Ondernemer zaken te doen!

Staat jouw bedrijf ook voor keuzevrijheid? Laat het zien en..